مقالات

درب اتوماتیک تاشو – درب اتوماتیک اتوبوسی

درب اتوماتیک تاشو یا درب اتوماتیک اتوبوسی

درب اتوماتیک تاشو یا درب اتوماتیک اتوبوسی

به دليل كاهش شعاع عملكرد براي راهرو ها و فضاهاي كم عرض،.كه براي نصب ديگر انواع  دربهاي اتوماتيك شيشه اي  با محدوديت فضا مواجه اند از درب اتوماتیک تاشو یا درب اتوماتیک اتوبوسی استفاده می شود. اين درب ها به درب اتوماتيک اتوبوسی يا آكاردئونی نيز معروف هستند.، چرا كه درست همانند درب هاي قديمي اتوبوس ها، به صورت آكاردئوني باز و بسته مي شوند. اين جمع يا تاشدگي مي تواند به سمت داخل و يا خارج ساختمان باشد.

عملكرد درب اتوماتيک تاشو :

از انواع كاركرد مي توان به حالت تمام باز، تمام بسته (قفل)، نيمه باز، اتوماتيک و حركت يكطرفه اشاره نمود.

در حالت تمام باز

درب با تشخيص حركت، تمام مسير را براي ورود و يا خروج باز مي كند.

حالت بسته يا قفل

براي مواردي به كار مي رود كه نياز به عبور و مرور از ورودي تا زمان خاصي وجود ندارد.، درب قفل مي شود و تا تنظيم مجدد آن، قفل باقي مي ماند.

حالت نيمه باز

در درب اتوماتیک اتوبوسی حالتي بسيار مناسب براي جلوگيري از هدر رفت انرژي است، در اين حالت مي توان درب را طوري تنظيم نمود كه با تشخيص حركت و يا وزن توسط سنسور، تنها نيمي از ورودي باز گردد، به اين ترتيب با باز و بسته شدن درب، از اتلاف حداقل انرژي نيز جلوگيري به عمل مي آيد.

حركت اتوماتيك

حركت معمول و مورد انتظار درب است و حركت يكطرفه براي كنترل عبور و مرور از يك سمت، تنظيم مي گردد. به اين صورت كه ورود تنها از سمت (ورودي و يا خروجي) صورت مي گيرد، سنسور بخش ورود و يا خروج غير فعال مي شود.و عبور تنها از يك سمت امكان پذير مي باشد.

دو لت يا يك لت

بنا به ضرورت و با توجه به شرايط موجود مي توان از درب شيشه اي اتوماتيك تاشو كه داراي دو و يا يك لت مي باشد، استفاده كرد. در درب اتوماتیک اتوبوسي هر لت به دو قسمت تقسيم شده است.، اين دو قسمت به يكديگر و يكي از قسمت ها به ديوار لولا شده است. در درب اتوماتيك شيشه اي اتوبوسی كه داراي دو لنگه مي باشد.، هر لنگه درب به طرفين جمع مي شود و ورودي از سمت مركز باز مي گردد.

در درب اتوماتيك آکاردئونی با يك لت، با تشخيص وزن يا حركت توسط سنسور تعبيه شده براي درب، اين لت، تا شده و به روي خود جمع مي شود.، به اين ترتيب ورودي از يك سمت (راست و يا چپ) باز مي گردد. اين نوع درب براي استفاده در اماكني كه ميزان رفت و آمد بالا و يا نامحدودي دارند.مورد استفاده قرار مي گيرد.

سرعت باز شدن

سرعت باز شدن درب اتوماتيک تاشو 2 تا 4 ثانيه است.كه براي يك  سرعت مطلوبي به شمار مي رود؛ از اين رو استفاده از اين درب ها براي اماكني كه بسيار پر تردد هستند و سرعت باز و بسته شدن درب اهميت پيدا مي كند، مناسب است.

عرض ورودي

عرض ورودي ايجاد شده توسط اين درب ها مي تواند بين 0.8 تا 1.4 متر باشد. سيستم امنيتي در اين درب ها بسيار بالا بوده.و مناسب مكان هاي پرتردد و اماكني است كه ميزان بالاي امنيت مورد نياز است. بيشترين ميزان استفاده از اين درب ها، براي راهرو ها با عرض كم است. اما به طور كلي قابل استفاده براي اماكني مانند بيمارستان ها، كارخانه ها، مراكز تجاري، فرودگاه ها و… است.

مزایای استفاده درب اتوماتیک تاشو :

1-یکی از امتیازات بزرگ درب اتوماتیک اتوبوسی یا تاشو نسبت به سایر درب های لولایی کاهش شعاع عملکرد یا شعاع حرکتی و باز و بسته شدن آنها میباشد که این ویژگی در مکان هایی که نیاز به فضای اشغال کمتری دارند حائز اهمیت است.

2-قابلیت اتصال به فلاشر،قفل الکتریکی، چراغ راهنماو ضربه گیر های لاستیکی

3-درب اتوماتیک تاشو دارای کارت خوان سیستم های بارکد، کارت هوشمند

4-سرعت عملکرد درب اتوماتیک آکاردئونی یا تاشو نسبت به سایر درب های اتوماتیک فوق العاده می باشد.و از قابلیت تردد بالا و بدون محدودیت برای استفاده های مداوم و نامحدود و پیوسته برخوردار می باشد.

 

 اپراتور درب اتوماتیک اتوبوسی :

در درب اتوماتیک آکاردئونی در واقع يك يونيت در بالاي درب است كه شامل موتور و يك ريز پردازنده مي گردد. يك سوييچ چند حالته نيز براي برقراري حالت هاي مختلف در آن تعبيه شده است. دو ريل در قسمت بالا و پايين آستانه درب تعبيه شده است.و وجود چند قرقره باعث اتصال درب به اين ريل ها مي گردد. در هنگام باز و بسته شدن درب، اين قرقره ها در ريل حركت كرده.و به نرمي باعث جمع يا باز شدن آن مي شود.

 

فريم و شيشه درب اتوماتيک تاشو :

براي ساخت اين درب ها از فريم هاي آلومينيوم آنادايز (قطبيده شده) استفاده مي گردد. اين نوع آلومينوم به واسطه داشتن يك لايه محافظ، از استحكام بالاتري برخوردارند.و در برابر ضربه و خط و خش مقاوم ترند.، در نتيجه براي درب هاي اتوماتيك شيشه اي عموما از اين نوع فريم استفاده مي گردد.

براي درب هاي شيشه اي اتوماتيك غالبا از شيشه حرارت ديده با مقاومت بالاتر  (سكوريت)  استفاده مي شود، مي توان به روي اين شيشه ها نام و يا آرم شركت يا موسسه را حك نمود (سندبلاست) و يا به دلخواه طرحي به روي آن نقش كرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *